Evmico » Debates

Tuur & de literatuur

• [Usuario eliminado] escribió...
    • Usuario
    • 13 Nov 2008, 21:53

Tuur & de literatuur

Jelle had misschien niet zo'n slecht idee toen hij het idee uitte om via Evmico een bericht te schrijven rondom boeken die je de moeite vindt.

Laat ik zelf maar 'ns beginnen:

Er bestaan verschillende vormen van humor. Grofweg kun je humor opdelen in Tommy Cooper-humor en niet-Tommy Cooper-humor. Binnen het Tommy Cooper mag er gelachen worden met mistasten. Sterker nog, het mistasten is essentieel:

(en ja - ik heb het nogal voor Tommy Cooper)

Niet-Tommy Cooper-humor werd scherp gedefinieerd door ene Ralph Wiggum: "It's funny, but not ha-ha funny." (een zinnetje dat trouwens later opdook via Eels, meer specifiek op het vreselijke grappige electro-shock blues).

Vreselijk grappig is tevens "Allesbehalve een held" van de Duitse schrijver Rudolf Lorenzen. Een lijvig boek waarmee je (ik schakel even over op de zegswijzen van mijn streek) "een boer van zijn paard kunt slaan".

De stofwikkel vertelt een verhaal op zich. We zien een burgerlijk heerschap - een mengeling van mildheid en lichte ironie om de lippen bestorven - in een afgemeten kloffie op weg naar - tsja, naar waar? Een bridgeavondje? Een gemeenteraad - alwaar gewichtige woorden zullen vallen omtrent de aanschaf van 2 & 1/2 bloembakken? Of zoekt hij zijn oude moedertje op - die haar dagen vult met telefoontjes plegen naar het lokale radiostation om de lokale Deejay (laten we hem Theodoor noemen) toch maar te verzoeken haar favoriete plaatje te draaien (hoogstwaarschijnlijk iets van The Andrew Sisters)?

De stofwikkel werpt vragen op richting lezer. Wie is die verdomde Lorenzen eigenlijk? Wanneer we aan Duitse literatuur denken anno 1950-1960 ("Allesbehalve een held" stamt uit '59) denken we aan Günter Grass, die met zijn "Blikken Trommel" zowat het magisch-realisme introduceerde in de West-Europese literatuur. Dat boek moet zowat de Himalaya wezen van de post W.O. II-literatuur. Net zoals de Citroën DS ervoor zorgde dat alle andere wagens een hopeloos gedateerde indruk nalieten, was Grass het soort schrijver die het verzamelde scribenten-peloton naar het hoofd deed tasten. "Allesbehalve een held" voelt dan ook aan als een roman van klassieke snit. Maar leverde Elsschot ook niet keer op keer dat soort boeken af?

Robert Mohwinkel (de protagonist hier) is geen hemelbestormer, eerder een figuur die zich bekwaamt in het kneden van zijn middelmatigheid. We volgen Robert vanaf zijn tiende - lezen hoe hij tijdens de middelbare schoolperiode uit de gratie raakt van de leerkrachten omwille van zijn "minder fysieke kwaliteiten". U raadt het juist: de periode van deze roman bestrijkt de tijd waarin Nietzsche's idee van de "übermensch" voor eeuwig werd besmet door een bende walgelijk sentimentele NSDAP-ideologen.

Robert gaat aan de slag als kantoorklerk in het havengebied (moeder Mohwinkel: "Nou - jij zult nog opkijken. Nu is het gedaan met het makkelijke leventje. Tijdens de leerjaren kan men zich niet permitteren wat de baas zich permitteert.") - en probeert zich te bekwamen in de nobele kunst van het dansen. Tot de tweede wereldoorlog een aanvang neemt. Mohwinkel wordt telegrafist, doorloopt W.O. II zonder zich te identificeren met het lot van Duitsland. Hij ondergaat het gebeuren - en redt zich op de cruciale momenten via praktische intelligentie.

Over die wereldoorlog wordt hier uiterst droog gerapporteerd - zo lees je volgende zinnen omtrent een transport richting Russische strafkampen:

In Roberts wagon waren er tijdens het transport geen doden of zieken en Roberts kameraden waren jaloers op de wagon achter hen, die sinds vertrek al voor de vijfde keer geopend werd: "Die hebben nu vast lekker plaats om allemaal tegelijk te liggen," zeiden ze, en: "Ze krijgen nu natuurlijk ook meer water."

Binnen de context van W.O. II worden trouwens zinnen als: "Robert, die zich het bedden opmaken nog goed herinnerde als symbool van Pruisische discipline, was verbaasd hoeveel veeleisender de Russen op dat gebied waren" onweerstaanbaar grappig. Niet de numerieke overmacht van de Russen deed de Duitsers de das om te Stalingrad - wél het feit dat ze hun bedden slechter opmaakten dan de Russen. In de details zit altijd het grote, nietwaar?

Wanneer Robert terugkeert van het Russische strafkamp, blijkt hoe weinig er eigenlijk veranderde in het Duitsland nà W.O. II. Alles ging zijn gangetje, net zoals daarvoor - alsof de gruwelen van W.O. II nooit hadden plaatsgevonden. Robert herneemt zijn oude baantje, onderneemt pogingen de wereldliteratuur tot zich te nemen ("Steeds begon hij met de langdradige jeugdwerken en in het geval van Herman Hesse weigerde hij een keer veertien dagen lang Morgenlandfahrt mee te nemen omdat hij Steppenwolf, dat juist uitgeleend was, nog niet had gelezen. Een klant die zo weinig plezier beleefde aan het lezen als Robert, had de boekhandelaarster nog nooit meegemaakt."), leert Trude kennen ("... maar die bijzondere vorm die bij de enkels niet dunner werd, wekte zinnelijke gevoelens in Robert die gepaard gingen met de angst door dit begerenswaardige meisje te worden afgewezen") en gaat uiteindelijk over tot het bedrijven van de zwarte handel. Wirtschaftswunder, weet u wel :)

Eigenlijk is "Allesbehalve een held" een boek dat gemakkelijk als saai zou kunnen worden beleefd. Maar ik heb saaiheid nog nooit gelezen in dit soort satirische verpakking :)

• Het 'ernstige' bij dit topic vind ik dat ik naar alle waarschijnlijkheid het gevoel ga krijgen dat ik echt een totaal onbelezen groentje ben...

Ik kan natuurlijk in deze post niet nalaten de Eels tekst even aan te halen... dat gaat over het leven 'life is funny, but not haha-funny, peculiar I guess'.. uit 3-speed... ja, E kent zijn klassiekers wel.

Ik ben mezelf enkele bekend met een rijtje filosofische werken, en een boek of 10-20 wat ik erg goed vind... dan houdt het wel op...

• Usuario
    • 14 Nov 2008, 7:56
    The Scientist said:
    Het 'ernstige' bij dit topic vind ik dat ik naar alle waarschijnlijkheid het gevoel ga krijgen dat ik echt een totaal onbelezen groentje ben...

Het is ook niet bedoeling dat het ernstig wordt, hé? ;-) Trouwens, hier hebben we nog wat meer fijne quotes van mijn huisfilosoof: http://www.youtube.com/watch?v=cyfm7BeCVGI&feature=related

• Usuario
    • 14 Nov 2008, 12:45

Automagazines. Ik geloof dat ik tussen mijn vierde en dertiende er massa's auto-gerelateerde informatie door mijn handen is geglipt. Waar die fascinatie een aanvang nam, weet ik niet precies te plaatsen: maar ik herinner me wel de beelden uit een sportjournaal begin de jaren tachtig waarin de Audi Quattro S1 van Blomqvist (doorheen een sneeuwlandschap) de rally Monte Carlo wist te winnen.

Was het de combinatie van de wit/gele (het Duitse sigarettenmerk Hb was daarvoor verantwoordelijk) Audi die zich tegen een rotsnelheid doorheen de besneeuwde bochten wierp, begeleid door het ijl fluiten van de vijf-cilinder turbomotor? Die Audi voerde een soort dans uit.

Een paar jaar later zag ik zo'n bewuste Audi S1 te Tielt. De auto werd er voorgesteld aan het Belgische publiek en mijn ouders vonden dat het misschien een leuk uitstapje was voor mij. Bij de aanblik van de S1 viel ik *flauw*, het werd me te veel.

Ergens had ik namelijk het idee opgevat (volgens mij was de film "Herbie" daarvoor verantwoordelijk) dat je namelijk kon spreken met auto's - dat het "levende" wezens waren. Dit klinkt extreem bizar - maar zo rond mijn vijfde, zesde geloofde ik dat soort zaken écht.

Misschien heb ik wel iets sneller leren lezen dan de gemiddelde jongen omdat ik per se wou weten wat er nu geschreven werd over die ene auto.

Zo rond mijn dertiende nam de interesse geleidelijk af, maar toch kan ik nog steeds genieten wanneer ik het uiterst technische proza lees van een automagazine. Zo is het fantastisch dat sommige journalisten erin slagen bepaalde auto's dagen aan een stuk kritisch te onderwerpen aan de meest vileine wegtests - om uiteindelijk te concluderen "dat de asbak toch wel écht iets te klein is".

• Geweldig... dit is meer mijn niveau geloof ik.. hoewel ik het niet zo heel erg op auto's heb.. Ik was altijd meer van het soort populair-wetenschappelijke tijdschriften, waar je op fuifjes met mensen met minder wetenschappelijke kennis zo mooi de show mee kunt stelen... 'Wist u bijvoorbeeld dat de maan wellicht ontstaan zou kunnen zijn door kernreacties in het binnenste der aarde?'.. Het zal ook met de menselijke drang naar aandacht te maken hebben. Gecombineerd met het feit dat er nooit genoeg informatie in mijn hoofd lijkt te kunnen zitten.

Mijn favoriete auto zal toch altijd blijven...
    http://moncopaindonald.free.fr/Documents/313plan.jpg

Dit is juist de ideale afwisseling bij een dagje hard studeren (wat lijk ik nu een nette student he)... De enorme hoeveelheid toeval die gecombineerd wordt met ongeluk, en de meest absurde situaties waar je eigenlijk nooit bij na lijkt te denken 'zou dat nou wel echt kunnen'.. Zeer verfrissend.. Maar geen te klein asbakje in die auto hoor..

• Usuario
    • 14 Nov 2008, 23:29
    The Scientist said:
    Mijn favoriete auto zal toch altijd blijven...

:)

Ik had veel meer sympathie voor Donald Duck (ik kon 'em nog verdraaid goed imiteren als vijfjarige) dan voor Mickey Mouse. Mickey Mouse had altijd iets boeddha-achtig over zich, terwijl Donald Duck zich ongegeneerd kan ergeren :)

Wat mij bij de stripfiguur Nero brengt. Essentieel voor mijn ontwikkeling. Bovenstaande prent stamt uit het album "De brollebril" - en mocht er mij ooit iemand het mes op de keel plaatsen en me eisen één tekstdrager mee te nemen naar het spreekwoordelijke eiland: zou het dit stripalbum zijn.

"De brollebril" is een album uit de jaren '50. Gevonden op de zolder bij mijn grootouders en aan de binnenkant prijkt er een naamstempel van mijn vader (die had blijkbaar niets beter gevonden dan stempels te maken uit *aardappelen* en die vervolgens te testen op stripalbums).

"Gij gaat later slechte ogen krijgen als ge zo blijft lezen!" - was de raad van mijn grootmoeder toen ze me voor de 63ste keer "De brollebril" zag lezen.

Maar het verhaal was *fantastisch* - Nero (één van de sympathiekste antihelden ever) krijgt toevallig een bril in handen. Een bril met magische krachten - want iedereen die de bril draagt krijgt alles (maar dan ook àlles) wat hij vraagt. De bril zorgt ervoor dat de gierigste centenbijter plotsklaps verandert in een gulle schenker.

Maar Nero's geluk is van korte duur - zijn zoon Adhemar wordt ontvoerd door gangsters die de wijk nemen naar de V.S. Nero besluit het recht in eigen handen te nemen en reist ze achterna met een gekregen vliegtuig (had hij simpelweg gevraagd én gekregen - Brollebril weet u wel).

En daar begon de *magie* voor mij. Voor het eerst in mijn bewuste leven maakte ik kennis met de wonderen van gedrukte teksten. Terwijl ik in Deinze las, kreeg ik een idee hoe het leven er aan toe ging in New York.

Nero wandelde doorheen de straten van New York, maakte kennis met "gangsters", "syndicaten" en Cadillacs.

Tot deze dag blijf ik een stripalbum vinden dat zijn gelijke niet kent. En ik zal het blijven verdedigen tot het einde van mijn dagen :)

• Usuario
    • 15 Nov 2008, 10:44
    Zo rond mijn zestiende had ik het idee opgevat een fotoverzameling aan te leggen van zaken die ik fantastisch vond om te bekijken. De teller stopte op drie (daarna had ik alweer een leuk idee - dat zo interessant was dat ik het prompt alweer vergat ;-) ). Wanneer ik het me juist herinner had ik de Peugeot 504 cabriolet (ontworpen door Pininfarina), de Peugeot pepermolen (hoewel louter bestemd voor dagdagelijks gebruik in de keuken, blijf ik het een wonder van vormgeving vinden) en Union Match-lucifers (de kleuren van die doosjes!) genomineerd.

Twee jaar terug verscheen dit:

Het gebeurt niet al te vaak dat het visuele harmonieus samenvalt met het tekstuele - maar hier lukt dat wonderwel. Het mooie is dat zowel Smarties als een Mercedes 230 hier een plaats krijgen. 't Is hét perfecte zondagboek, eigenlijk. Samen met een kop koffie is het geweldig bladeren door dit gigantische naslagwerk (3 delen!) - en iedere keer weer blijft mijn blik hangen bij één of ander prachtig detail van een "ordinair" gebruiksvoorwerp :)

• Usuario
    • 23 Nov 2008, 16:48

"Indignation", ofte "Verontwaardiging" - zo heet de nieuwe Philip Roth. Roth die ervoor verantwoordelijk was dat ik me deze zomer bezeerde toen ik me pardoes te pletter liep tegen een hek. Ik las namelijk "Het complot tegen Amerika" en was even vergeten dat het geen al te goed idee is om te wandelen én te lezen tegelijkertijd :)

"Het complot tegen Amerika" zorgde er deze zomer voor dat ik gedurende twee dagen een beetje duizelig liep. Niet enkel van de (lichte) klap tegen het hek, maar ook omwille van de warme pen van Philip Roth. Ik kende Roth voornamelijk als genadeloze satiricus, maar via "Het complot tegen Amerika" leerde ik terug die àndere Roth kennen: die van de verkapte autobiografieën "De feiten" en "Patrimonium".

Ik probeer altijd min of meer niet al te enthousiast te worden, maar Philip Roth is een schrijver die me warm doet voelen vanbinnen. Hoe hij erin slaagt - binnen het dolgedraaide universum van zijn boeken - toch altijd die ene geut genadeloze menselijkheid te tonen. Het kan alleen maar het resultaat zijn van leven voor en door het schrijven - denk ik.

"Verontwaardiging" lijkt in de verste verte niet op "Het complot tegen Amerika". Er valt geen hechte familie te bespeuren zoals in "Het complot tegen Amerika", het is één en al paranoia binnen de wereld van "Verontwaardiging".

Het tijdstip is 1951. Communisme & de Koreaanse oorlog vormen de hoofdmoot van het wereldwijde nieuws. Marcus Messner doet de universiteit van Winesburg aan - leert er Charlotte Hutton kennen (die in al haar labiliteit misschien symbool staat voor de V.S. an sich in die periode, bedenk ik me nu) en komt er in conflict met alles en iedereen.

Messners brein draait overuren, is toegespitst op perfectie - maar - eindigt toch morsdood in Korea (het boek is trouwens geschreven vanuit het perspectief van de dode Messner).

Eigenlijk weet ik niet al te goed wat ik aan dien te vangen met dit boek. Het is puntig geschreven, is bij momenten extreem grappig en empathisch (ik denk dan aan de passage waarin Marcus' moeder opbiecht dat de liefde voor zijn vader over is, om vervolgens haar woorden terug te nemen en eraan toe te voegen: "Zorg ervoor dat je gevoelens nooit meester over je worden, jongen.").

Maar blijkbaar heeft de lectuur van "Het complot tegen Amerika" me achtergelaten met een Eddy Merckx-syndroom. Nadat die de ronde van Frankrijk van 1969 had gewonnen (die krankzinnige solo over de Balon d'Alzace), gingen mensen bij de vier overige overwinningen iedere keer zeuren "dat het toch niet was zoals in '69".

Het is je eigen schuld - meneer Roth. Je had "Het complot tegen Amerika" maar niet dienen te schrijven :)

• Usuario
    • 24 Nov 2008, 19:56

"Behalve den man, die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter."

Je hoort al eens beweren dat boeken lezen synoniem zou zijn voor dor tijdverdrijf. Zo werd me ooit toevertrouwd, door mensen die het best goed menen: "Jij leest boeken. Jij moet vast slim wezen". Ik heb nooit boeken gelezen om "slim" te worden, daarvoor - denk ik - houd ik te veel van gedrukte letters.

Ik ben er nu 28 en op momenten kan ik nog steeds niet vatten dat je via geschreven taal volledige (denk)beelden kunt oproepen. Zomaar. Het enige wat je nodig hebt is een balpen en een blad papier.

En af en toe lees je een boek waarvan je denkt te voelen: "Hier heeft de schrijver de tijd een loer gedraaid."

En dat gevoel had ik met "De uitvreter" van Nescio. In eerste instantie was er die vrijblijvende, bijna praatachtige manier van schrijven:

‘“Kerel,” zei i, “weet je dat je worst in huis hebt?” Of ik ’t wist.’

Fantastisch, toch? :)

Maar bovenal was er die lichtheid van Nescio. Hij bewoog zich door zijn boeken als een soort "God" - bekeek de levens van zijn personages, liet ze hun levens leiden en zag hoe ze zich uiteindelijk te pletter liepen tegen hun eigen idealen.

Ik geloof dat het ondertussen acht of negen jaar geleden is dat ik "De Uitvreter" las van Nescio - maar toch is dit een werk(je) dat (naar mijn gevoel) dat me definitief liet realiseren dat goed schrijven geen placebo is voor het leven - maar een soort intensere manier omdat zelfde leven te beleven :)

• Usuario
    • 25 Nov 2008, 6:57

Billie & Bollie. Ik had schoolkaften van Billie & Bollie, potloden van Billie & Bollie en een potloodslijper van Billie & Bollie. Zo rond mijn zesde-achtste sloeg de Billie & Bollie-manie hard toe.

Nochtans waren de verhalen dunnetjes: Billie liep tegen een object op en blesseerde zich (gebeurde ongeveer 16,985 keer) of Bollie wilde voetballen met Billie (deed Bollie iets anders dan voetballen? Ging hij eigenlijk wel naar school?).

De strips van Billie & Bollie waren extreem voorspelbaar. Achteraf gezien moet het daar ergens fout met mij gelopen zijn, want de klasgenoten waren allemaal in de Transformer-fase terechtgekomen - terwijl ik simpelweg Billie & Bollie bleef lezen.

"De Globetrotters" was het enige groots opgezette avontuur dat Billie & Bollie beleefden. Meestal raakten de twee niet verder dan de lokale bakker of slager - maar hier bereisden ze de volledige wereld.

Het stripalbum viel me in de handen via Sam Bassez, met wie ik een ruilactie opzette: twee spellen kwartetten voor "De globetrotters". En mag ik er u op wijzen: één van de objecten betrof het kwartet "Porsche" - wat in die periode toch wel het equivalent was van goud, wierook & mirre.

Thuisgekomen merkte ik dat Sam blijkbaar niets beter had gevonden dan de inhoud van een Bic leeg te schrijven op één van de bladzijden. Ik neem het hem tot de dag van vandaag kwalijk (hoewel zijn moeder de beste roomsoezen bakte die ik tot de dag van vandaag proefde).

Ondanks die teleurstelling blijft "De globetrotters" toch wel een dijk van een stripalbum :)

• Je gaat me wat snel zachary, ik ben me weer bewust van mijn recente inactiviteit.. Helaas heb ik over boeken niet zo snel inspiratie en zin om iets te schrijven...

Zijn mooie stukjes die je hierneer zet.... toch denk ik niet dat ik snel een boek hiervan erbij zal pakken... temeer omdat het 'eens een boek pakken' er bij mij niet zo in zit.

• Usuario
    • 25 Nov 2008, 18:39
    The Scientist said:
    toch denk ik niet dat ik snel een boek hiervan erbij zal pakken... temeer omdat het 'eens een boek pakken' er bij mij niet zo in zit.

Ik ga een bekentenis doen: ik doe dit ... om mezelf te plezieren. Ik beleef er werkelijk plezier aan om à l'improviste wat neer te schrijven over tekstdragers die me wat doen :)

Mensen weten zelf wel wat ze graag lezen - alleen: mijn probleem is dat graag meedeel wat ik graag lees :)

• Usuario
    • 25 Nov 2008, 19:36

Tot midden (eind?) de jaren zeventig trok mijn familie jaarlijks naar de Westhoek, om aldaar broeder Isidorius te bezoeken. Broeder Isidorius (hoewel mijn grootmoeder en mijn tante Martha hem steevast "Doorke" blijven noemen) was afkomstig uit de buurt van mijn grootmoeder. De boerenbuiten van Deinze.

Broeder Isidorius had op achttienjarige leeftijd de wijk genomen naar de abdij van Westfleteren. Om aldaar zijn bestaan te wijden aan het broederbestaan. Het was het perfecte alibi voor mijn familie om af te zakken naar Westfleteren.

Tijdens één van die bezoeken bracht broeder Isidorius mijn vader op de hoogte "van een groot geheim". Hij had namelijk een machine ontworpen die de "raadselen van het universum" zou ontrafelen. De machine bestond uit raderen, bakelieten schakelaars en heel véél touw.

"Ziet 'et! Ziet 'et! Het draait! Het draait. Ik heb gewoon gelijk - met deze machine kan ik het universum verklaren."

Ik heb het verhaal van broeder Isidorius talloze malen gehoord op familiebijeenkomsten en nog steeds vind ik het één van de meest fascinerende belevenissen die ik hoorde.

Vanuit zijn piepkleine wereld (zijn kamer was twee postzegels groot en wanneer hij durfde te luisteren naar de Ronde van Frankrijk werd hij op de vingers getikt door vader abt: "Gij hebt wéér geluisterd naar de Ronde van Frankrijk. Hoe durft ge?") had broeder Isidorius een manier gezocht om het universum te plaatsen.

Hoewel ik hem nooit gekend heb, blijft broeder Isidorius het soort persoon waarvoor ik toch sympathie koester :)

Matthijs van Boxsel had blijkbaar een soortgelijke liefde opgevat voor bizarre ideeën. Zozeer dat hij er een volledige encyclopedie aan spendeerde - "De encyclopedie van de domheid".

Het mooie is - hoe krankjorum de theorieën ook klinken - dat de bedenkers ervan niet over één nacht ijs zijn gegaan. Vaak maakten ze van hun theorie hun levensdoel. Beten zich erin vast.

Zo valt in deel één het verhaal te lezen van een would-be linguïst die er heilig van overtuigd was dat de taal haar wortels vond bij de kikkers. Jarenlang observeerde hij kikkers naast de Seine - tot hij op een bepaald moment het kikkergeluid "kwa" verbond met het Franse "quoi?". Et voilà - het "eureka!" moment was geboren. Vervolgens spendeerde hij opnieuw vele jaren aan het uitwerken van zijn kikkertheorie - en vierde aanvankelijk successen.

Bedenkelijke successen - want (zoals wel vaker gebeurd) de goegemeente hield ervan wat lol te trappen met een "gek".

"De encyclopedie van de domheid" bevat theorieën over het bestaan die zo absurd zijn dat ze van de weeromstuit een bizarre kwaliteit verkrijgen.

Ik geef er ééntje:

Volgens student Medicijnen Bart Huges was zwaartekracht de vijand, de volwassene diens slachtoffer en de maatschappij zijn ziekte.

In het laatste stadium van de menselijke evolutie ging de mens rechtop lopen, en toen ging het mis. Het nadeel van rechtop lopen blijkt als de schedelbotten samengroeien, aangezien de bloedkolom niet kan expanderen. De druk in de schedelholte vermindert. De zwaartekracht eist het toegevoegde hersenbloed op. Een groot deel van het volwassen gedrag is gemotiveerd door de angst de greep te verliezen op wat er aan bloed in de hersenen is overgebleven.

Huges meende het expansievermogen van de hersenvliezen te kunnen herstellen door een opening in zijn schedel te maken met een elektrische boor. De toename van het hersenbloedvolume zou de hersenstofwisseling bevorderen en een verbetering van het bewustzijn op leveren.

• Usuario
    • 26 Nov 2008, 19:13

De krant Het Volk. De bondgenoot van mijn grootvader. 's Ochtends bij het ontbijt las mijn grootvader de krant, 's middags dommelde hij zachtjes in terwijl hij de regionale berichten tot zich nam en 's avonds (nadat hij zichzelf een trappist had ingeschonken) soupeerde hij de overige nieuwsberichten op.

Het Volk was de krant waarin mijn vader leerde lezen. Geloof het of niet - mijn vader had eerder de krant vast dan hij kon wandelen. En mijn vader spendeerde het grootste deel van zijn beroepsleven als journalist bij Het Volk.

Ik wandelde - geloof ik - op mijn vijfde, aan de hand van mijn vader, voor het eerst binnen in de gebouwen van Het Volk. Misschien worden mijn herinneringen verkleurd (dat heb je nu eenmaal meestal met herinneringen) - maar ik dacht er een amicale sfeer terug te vinden (het woord "amicaal" kende ik toen nog niet - moet ik bekennen).

Diezelfde sfeer vond je terug tijdens "De omloop van Het Volk" (openingswedstrijd voor het wielrennen). Mijn vader vertelde me eens hoe er mensen stonden langs de kant van de weg met een spandoek waarop te lezen stond "Leve de krant Het Volk!".

En ik kan me dat voorstellen. Informatiedragers waren net iets schaarser in die periode (de vroege jaren tachtig). Wat was er? De radio, de televisie en je krant.

Je kunt het je bijna niet meer voorstellen: maar ik geloof dat er een periode bestond waarin je een (beperkt weliswaar - maar is dat niet altijd zo?) idee kon vormen van de wereld via je krant. Dat die krant een ideologisch projectiel was van een partij nam je voor lief.

Er wordt al eens beweerd dat de krant het onderspit zal delven. Zal verdwijnen. Ik vind dat moeilijk om te geloven. Nu besef ik best wel dat er uiterst fijne sites bestaan - waar je artikelen kunt lezen die je hoofd doen duizelen.

Maar ergens vind ik het een fantastisch idee dat je in ruil voor een muntstuk de papieren neerslag kunt lezen van het wereldgebeuren. En ja, berichtgeving is subjectief. En ja, je weet misschien slechts 0,031 % van het totale nieuws. Maar laat ik nu tevreden zijn met die 0,031% :)

En dat ik die 0,031% heb leren waarderen door Het Volk te lezen :)

• Usuario
    • 27 Nov 2008, 20:15

Zowat drie jaar geleden werd je alom geconfronteerd met het gezicht van Nicole Krauss. Ze had een nieuw boek uit ("A history of love") én bovendien was ze de vrouw van Jonathan Safran Foer.

"Interessant", dacht ik en vergat de naam volkomen. Tot ik voor een bedrag van €2 haar debuut roman kocht, de prijs van drie boterkoeken.

"Man walks into a room" is het soort boek waarbij ik dacht: "Hey - dit leest als een film." Een vreemde bedenking - zeker wanneer je bedenkt dat je zelden hoort dat je een film kunt bekijken als een boek.

En toch is het zo: na de proloog, word je in een soort "Paris Texas"-sfeer (film van Wim Wenders, mét een Ry Cooder-soundtrack) gegooid. Een man wandelt haveloos door de woestijn, weet zich niet te identificeren. Hij blijkt onderhevig aan geheugenverlies. En daar dient zich reeds de tweede film aan: Eternal sunshine of the spotless mind.

Filmisch geschreven, ik zei het al. En toch weet Krauss zaken onder woorden te brengen met een akelige precisie. Wanneer Samson (het hoofdpersonage hier) thuiskomt en er niet in slaagt zijn vrouw te herkennen, werpt Krauss de vraag op: kun je van iemand houden zonder gewoonten?

En daar draait dit boek om: de interactie tussen herinnering en heden. Hoe gezamenlijke verhalen mensen verbinden - of: hoe dun de laag is van onze identiteit.

Het is een gegeven dat talloze keren geherinterpreteerd is - wat er dan ook voor zorgt dat deze roman op bepaalde momenten nogal geconstrueerd aanvoelt (zo vraag ik me af waarom Krauss het noodzakelijk vond het boek halfweg te laten omslaan in een soort halfslachtige thriller).

Dit alles zou de indruk kunnen wekken dat ik me door de bladzijden diende te ploegen - niets is minder waar :)

• ZacharyGlass80 said:En mijn vader spendeerde het grootste deel van zijn beroepsleven als journalist bij Het Volk.

Dus daar heb je je talent voor het schrijven van pakkende teksten vandaan :)

• Usuario
    • 28 Nov 2008, 11:45

Dus daar heb je je talent voor het schrijven van pakkende teksten vandaan :)

Mocht ik ooit maar in de buurt komen van mijn vader - zou ik gelukkig zijn. Natuurlijk ben ik niet al te objectief - maar ik zou mijn vader tussen de vlotst & snedig schrijvende journalisten anno '80-'91 schrijven (daarna moest mijn vader te veel dingen schrijven waarmee hij weinig tot geen affectie had).

Zo schreef hij ooit boven een recensie de titel: "Ademen de meeste kritieken niet een geest uit van overbodigheid?" - zeer grappig vind ik dat :) Bovendien behoorde mijn vader tot het soort journalisten "die voor iedereen schreef". Of het nu een nieuw boek van Hugo Claus of de gemeenteraad van Deinze betrof - 't was allemaal even belangrijk voor hem.

Hij schreef trouwens ook poprecensies. Zo wist mijn vader te melden in '79 dat Led Zeppelin "met herwonnen vertrouwen de toekomst tegemoet trad" - het jaar daarna was Led Zeppelin geschiedenis :)

• Usuario
    • 28 Nov 2008, 13:35

John Irving. Kort nadat we onze eerste videorecorder in huis haalden, reserveerden we thuis de zondagmiddagen voor films. Ik herinner me films als Working Girl, Mr. Destiny, Bright Lights/Big City, The War of the Roses of een Wall Street.

Eighties films dus. Maar tussen al die kaskrakers bevond zich ook een werkelijk visueel belabberd filmpje als "Hotel New Hampshire". Gebaseerd op het gelijknamige boek van John Irving.

Maar het visuele kon me in de periode gestolen worden (dat komt pas later wanneer je té veel films "met een boodschap" hebt bekeken), de magie in "Hotel New Hampshire" bevond zich in het verhaal en de personages: een beer die Freud heette én rondreed op een brommer, een wauwelende, bijna blinde Oostenrijkse pseudo-tovenaar - dit alles doorkruist met het "normale" verhaal van een koppel dat naar elkaar toegroeit en uiteindelijk het bewuste hotel samen uitbaten.

Het liet een indruk na - en die indruk werd bevestigd toen ik jaren later "Bidden wij voor Owen Meany" las. John Irving is namelijk een "ouderwets" schrijver. Nu weet ik best dat het woord ambacht niet echt hoog scoort op de index van hipsters - maar John Irving is iemand die verhalen smeedt. Net zoals de bakker brood bakt.

Is daar iets heroïsch aan? Misschien niet. Maar wat mag er verkeerd zijn met een goed verhaal?

Want dat is "Bidden wij voor Owen Meany" wel degelijk. Dit boek heeft nog het meeste weg van een middagje picknicken in het gras (voorzien van een fles limonade). Misschien brengt het boek geen schokgolven teweeg - maar wat dondert dat?

• Usuario
    • 28 Nov 2008, 20:01

Nobody could sleep. When morning came, assault craft would be lowered and a first wave of troops would ride through the surf and charge ashore on the beach at Anopopei. All over the ship, all through the convoy, there was a knowledge that in a few hours some of them were going to be dead.

Was dit een boek? Of een simpele aanslag op mijn zintuigen?

Norman Mailer moet zowat de eerste niet-Nederlandstalige schrijver geweest zijn waar ik me echt bewust van werd. Ik geloof dat ik het eerst iets van hem vernam via een interview in Humo.

Kort daarna zag ik op de Nederlandse televisie een fragment van een fel bewogen discussieavond rondom feminisme, ergens in de late jaren zestig. De gesprekken werden geleid door een panel van vier: de namen van de eerste twee vrouwen ontsnappen me even, maar ik herinner me wel Germaine Greer en Norman Mailer.

Eigenlijk was het spreekwoordelijke zelfmoord van Mailer om plaats te nemen in dat panel - maar toch hield hij stand tegen de vloed van verwijten die in zijn richting afgevuurd werden ("You're a male chauvinist pig!" - herinner ik me nog). Zo'n kwartier lang onderging hij het gebeuren tot hij uithaalde met de zin: "Yeah. But what about the eternal boredom? I mean: you all think you are special. But you're not. I'm not. Let's cut the crap and go home."

Tien seconden viel er een stilte waarna de debatten hernomen werden en Mailer uitgescholden werd voor "cynisch".

Maar het was genoeg voor mij om op zoek te gaan naar een boek van Mailer. Aanvankelijk probeerde ik het met "Ancient Evenings" - maar na vijftig bladzijdes haakte ik af, misschien was ik er gewoon te jong voor.

Dus nam ik mijn toevlucht tot "The Naked and the dead" (de titel alleen al!). De oorlogsroman van Norman Mailer. Een boek waar de adrenaline vanaf spatte - kolkend geschreven en bovendien tjokvol waanzin. Zo vind ik de passage waarin de bevelhebbende officier zich opwindt over een gevallen asbak én dit midden de strijd - eigenlijk een schitterende illustratie bij een volstrekt abject individu.

Het boek moet ondertussen de kaap van de vijftig jaar gerond hebben, maar het blijft het soort werk dat altijd relevant zal blijven (in mijn ogen dan) :)

• Usuario
    • 29 Nov 2008, 7:59

"Vlak voor de impact zag ik de film van mijn leven", het is een uitspraak die je soms hoort uit de mond van mensen die bijna het hoekje om gingen.

Het doet je al eens afvragen: is er nu effectief veel te vertellen over iemands levensloop? Hoe lang zou het duren vooraleer een auto zich tegen 70 km/u in een vangrail boort? Een seconde, twee seconden? En toch slagen mensen erin hun volledige bestaan samen te vatten in die tijdspanne.

Morrissey (The Smiths) was al iets optimistischer, die zong "If you have five seconds to spare, I'll tell you the story of my life".

Maar geloof het of niet - er bestaat een soort mens die er in slaagt een volledig boek te vullen met de eigen levensloop - we noemen ze auteurs.

En soms zijn dergelijke autobiografieën verhelderend. Zo dacht ik te kunnen begrijpen waarom de romans van Graham Greene gevuld werden met spannende intriges & splijtende morele vraagstukken nadat ik diens autobiografische "A sort of life" had gelezen. Greenes leven was namelijk zo saai dat het aanschaffen van een tube tandpasta bij de lokale kruidenier voor hem waarschijnlijk even spannend was als de avonturen van Indiana Jones.

En toch is dit boek uiterst vermakelijk, omdat Bryson zich niet enkel toespitst op het eigen levensverhaal - neen, terwijl je dit leest krijg je een soort idee hoe het leven eraan toe ging in de jaren vijftig. In de periode waar Frank Sinatra platen uitbracht als "Come Fly with me" of "Songs for swingin' lovers".

Bryson brengt de tijdgeest tot leven, via korte uiteenzetting van typische jaren-vijftig fenomenen:

Pontiacs came with Strato-Streak V8 engines and Strato-flight Hydra-Matic transmissions. Chryslers offered PowerFlite Range Selector and Torsion-Aire Suspension, while the Chevrolet Bel-Air had a hold-on-to-your-hat feature called Triple-Turbine TurboGlide.

Ik weet niet hoe dat me u zit, maar moet het niet fantastisch zijn onderweg te zijn met een auto die voorzien is van een Triple-Turbine TurboGlide? Het klinkt in ieder geval spannender dan ABS, ESP of ADR - waarom zijn ze in Godsnaam ooit begonnen met die afkortingen?

Bryson schetst een soort hyperland. "Atomische" toiletten, supermarkten waar je boodschappen via een rolband in de koffer van je auto terechtkwamen én een land vol paranoia (gaat dat altijd niet min of meer hand in hand met een vlekkeloos bestaan?):

The Roman Catholic Archdiocese declared at about the same time that sex outside marriage was not only sinful, messy and reproductively chancy, but also promoted Communism

Bon - waar zijn mijn Frank Sinatra-langspelers?

• Usuario
    • 29 Nov 2008, 14:10

Op 11 september 2001 zat ik samen met een vriend voor de buis, probeerden we te snappen wat er nu exact aan de hand was. Mark Eyskens (gewezen eerste minister) gaf live zijn opinie over het gebeuren:

"Ja - mensen. Dit is het begin van de Derde Wereldoorlog - we gaan een uiterst donkere periode tegemoet."

Ik heb altijd een aanzienlijk vertrouwen gehad in politiek & politici (noem me gerust gek) - maar op 11 september kreeg datzelfde vertrouwen een knauw. Je verwacht toch van politieke vertegenwoordigers dat ze het hoofd niet op hol laten draaien en problemen rationeel tegemoet treden.

Maar neen - Mark Eyskens verwachtte een soort apocalyps (is het u trouwens al opgevallen dat mensen die apocalypsen verkondigen dat meestal doen met een soort merkwaardige grimmige glimlach op het gezicht? à la "aha! Jullie dachten te kunnen ontkomen aan het laatste oordeel - maar kijk! We zullen met z'n allen een vreselijke dood sterven. De enige juiste vergelding voor onze zondige levens.")

Maar blijkbaar is actualiteit een vreemd beestje. Er wordt over gekwetterkwarteld dat horen en zien vergaat - en de dag erna is het gespreksonderwerp *poef* verdwenen. Zo verkondigde Eyskens een maand na september '01 "dat hij altijd wist dat het niet zo'n vaart zou lopen met de gevolgen van 11/09".

En toch is die actualiteit razend interessant. Het is de polsslag van onze maatschappij. Maar hoe kun je die actualiteit in reliëf plaatsen, en het tegelijkertijd om toveren tot wervelend leesvoer?

Maarten van Rossem kan dat. De wereld volgens Maarten van Rossem is een dankbaar boek. Je hoeft er niet te veel tijd voor uit te trekken, en Maarten Van Rossem is het soort schrijver die geweldige artikels weet te schrijven aan de lopende meter.

Het zit 'em vooral in de ironie. Waar een ander de keel schraapt, en het publiek aanspreekt met "Waaaarrrrrde mensen - vandaag verkeren we in een tijd van blablabla" - komt Van Rossem doodleuk vertellen dat "hij het ook allemaal niet weet - maar dat hij wel een poging wil ondernemen om het onderwerp te plaatsen."

• Usuario
    • 30 Nov 2008, 9:40

Magnus Mills - The scheme for full employment

Er iets vreemds aan de hand. Normaal gezien ben ik de eerste die roept: "Er zit niets menselijks in dit boek, het boek ademt niet - 't is dode letter." (en tegelijkertijd denk ik: "Waarom durf ik eigenlijk zulke dingen te zeggen?").

Wel, het universum van Magnus Mills bevat niet één "echt" personage - niemand twijfelt er aan de liefde van haar/zijn man/vrouw, niemand kampt er met neuroses. Mills' personages zijn stuk voor stuk van boordkarton. Het zijn schaakstukken voor Mills.

Boeken van Mills draaien voornamelijk op dialoog, beschrijvingen overschrijden zelden tien woorden. Het is een nogal kaal landschap dat Mills creëert.

Hij wordt in de Britse pers vergeleken met George Orwell of Samuel Beckett - maar hou in het achterhoofd dat diezelfde Britse pers iedere 24 uur de nieuwe Beatles heeft gevonden. Sja, het verleden is een zware last.

Waarom beleefde ik dan toch plezier aan "The scheme for full employment"? Omdat Mills absurde situaties weet vorm te geven. Zo bestaat in deze roman de taak van het hoofdpersonage erin godganse dagen van depot naar depot te rijden met een bestelwagen. De lading bevat - tada! - reserveonderdelen voor bestelwagens.

Dus - samengevat - we hebben hier te maken met een netwerk, vertakt over een volledig land, waarin alle bestelwagens rond tuffen om andere bestelwagens (die deel uitmaken van dezelfde organisatie) op de weg te houden. Goederentransport zonder goederen dus.

Personeelsleden vullen hun dagen met het kundig bereiden van sandwiches en bekwamen zich in het kaartspel. Wanneer een onverwachte controle plaatsvindt, blijkt dat er gehannest wordt met de tijdstabellen van het vervoerbedrijf. Maatregelen worden getroffen, en er ontstaan twee kampen: de personeelsleden die de juiste uren draaien, en anderen die een loopje nemen met de diensturen.

Het dispuut loopt uit de hand en mondt uit in een staking. Een staking die geen gevolgen heeft voor de economie, want het vervoersbedrijf vervoert namelijk niets. De personeelsleden worden geconfronteerd met hun eigen nutteloze bezigheden.

De activiteiten eindigen. Een sociaal bloedblad kondigt zich aan, enkel de man die de sandwiches bereidde vindt een nieuwe toekomst (als - u raadt het al - uitbater van een sandwichbar).

Is dit een soort parabel omtrent overheidsinstellingen? Misschien wel, het hangt ervan af met welke instelling je dit boek tegemoet treedt.

Uiteindelijk heeft dit boek nog het meeste weg van de figuur Arthur Atkinson in de tv-show "The Fast Show". Arthur (Paul Whitehouse) was een uiterst flauwe would-be entertainer, probeerde iedere keer grappig te zijn - maar zijn grappen waren zo flauw dat hij zich moest redden met zijn vast zinnetje: "Where's mi washboard?".

Ach, ik moet het niet ontkennen: er is niet grappiger dan een flauwe plezante grap.

• Usuario
    • 2 Dic 2008, 17:28

Afgelopen jaar heb ik de mensen uit mijn directe omgeving te pletter geïrriteerd door te pas en te onpas te tetteren: "Weet ge 't al? Naar het einde van het jaar komt de Nederlandse vertaling uit van "Les Bienveillantes""

Het begon al met de titel "Les Bienveillantes" of "De Welwillenden" in het Nederlands. Bekt prachtig.

Nu moet ik toegeven dat ik het type mens ben die zich gedraagt als een konijn voor een lichtbak wanneer er iets te bekijken of lezen valt over W.O. II.

Ik geloof dat die fascinatie terug te voeren is op het verteltalent van mijn grootvader en groottante ("Toen we in '38 Duitsland bezochten met een paar vriendinnen dansten we met een paar Duitse soldaten, en we riepen als afscheid: "Auf Wiedersehen!" - maar ik had niet gedacht dat ze dat zo letterlijk zouden nemen" - dixit mijn groottante). Vooral mijn grootvader kon met een levendige accuratesse vertellen. Maar terug naar Littell

"De welwillenden" vertelt het verhaal van Max Auer. Een man die Hegel leest net zoals ik de krant tot mij neem én toch een prominente rol speelt binnen de SS.

Max Auer spreekt de lezer dan ook persoonlijk aan bij het begin van het boek:

Mensenbroeders, laat me u vertellen hoe het is gegaan

Een personage die een dergelijke confidentiële toon aanslaat bij het begin van een verhaal - die kun je gewoon niet vertrouwen. Een onbetrouwbare verteller dus - wat altijd voor huiswerk zorgt bij de lezer.

Hoe dit boek verder voor mij zal evolueren - ik heb er het raden naar. Wat me wel opviel: onlangs mocht ik vertoeven in het gezelschap van ware belezzzen (die zzz is geen typfout) mensen en toen de naam Littell werd genoemd vertrokken de gezichten alsof ze prompt onderhevig waren aan een verlies van zwaartekracht.

En zeg nu zelf: een schrijver die mensen tjokvol faux sérieux kan omtoveren in iebele creaturen - die moet toch deugen? Of het kan ook simpeler: misschien heb ik een slecht karakter.

• Ik zal Karel hier niet in zijn eentje achterlaten, maar een poging doen ook eens iets te zeggen over een stukje gedrukte magie..

Hoewel het toch zeker 10 jaar geleden zal zijn dat ik 'De Dieren van het Duitenbos' (engels.. The animals of Farthing wood) las... en eigenlijk weet ik er niet zo heel veel meer van weet.. Is het toch dat ik dit boek zo indrukwekkend vond.. het was het eerste boek waar ik ooit aan begon.. en niet wilde stoppen tot ik het uit had.

Het was zo dat ik in die tijd altijd om 9 uur naar bed moest, maar als 12-jarige had ik daar natuurlijk bar weinig zin in... Dus had ik mijn ouders al zover gekregen dat ik dan nog een half uur mocht lezen met het lampje aan... Nou werd dat half uurtje vaak al gauw meer.. waarbij ik uiteraard mijn oren gespitst hield om te horen of niet beneden de deur openging (om als reactie daarop vlug mijn lampje uit te den)..

Helaas.... dit boek was zo effectief mijn aandacht aan het afleiden dat het misging... om 11 uur werd mijn aandacht pas van het boek afgeleid door mijn vader die neit al te vrolijk mijn kamer binnenkwam...

Vervolgens heb ik 2 dagen niet mogen lezen in dit boek... en ik heb nog nooit zo graag willen weten hoe iets verder ging... Toen ik het eenmaal weer terughad heb ik het maar meteen uitgelezen, maar daarna heb ik er eigenlijk nooit meer naar omgekeken.. ik weet ook niet waarom. Wel heb ik de TV-serie nog gezien.

Op die leeftijd werd ik zo gegrepen door de vlucht van de dieren uit het bos, dat plaats moest maken voor huizen, naar het natuurreservaat... Ik wist dat het ergens op de laatste pagina's moest liggen.. maar hoe ze er zouen komen.. ik wist het niet...

Naast de boeken van Roald Dahl (Mathilda sprak mijn fantasie ook zo enorm aan... om het nog maar niet over 'de fantastische meneer vos' te hebben) is dit wat ik het best herinner van toen ik klein was..

• Usuario
    • 2 Dic 2008, 20:03
    The Scientist said:
    Wel heb ik de TV-serie nog gezien.

Ik ook :) De sprekende das ... :) Wat ik me ook herinner was een angstaanjagend muziekje (Nine Inch Nails had er niets aan) - dat te horen was iedere keer er commotie was in het beestenbos.

Ach ja - lezen na negen uur. Dat fenomeen ken ik maar al te goed, ik herinner me nog een extreem flauw excuus van mezelf toen mijn vader me betrapte.

"'t Is tien uur! Waarom ben je nog aan het lezen?"

"Wel - ik ben uit bed gevallen (niet waar) en heb me daarbij pijn gedaan. Ik dacht dat het lezen mijn pijn zou doen vergeten."

Je kunt het amper geloven, maar mijn vader hechtte geen waarheid aan mijn versie :)

Los usuarios anónimos no pueden escribir mensajes. Para participar en los foros inicia sesión o crea una cuenta.